HTML

eesti-ungrokunstikritiika

Friss topikok

XY

2012.10.25. 09:29 ómagyarmáriasiralom

Múlt hét csütörtökön nyílt meg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem  fotográfia szakának csoportos kiállítása a Ludwig Múzeumban. Nagy izgalom övezte a megnyitót, hiszen már hosszú ideje folytak az előkészületek, s a fiatalok sokadik félévüket szánták a kiállítás tematikájának, az EMBERI MÉLTÓSÁG fogalmának körüljárására. Mivel egy művészeti egyetemnek és a fiatal 20121018909.jpgpályakezdő fotográfusoknak hatalmas lehetőség egy olyan magas presztízsű helyen való megjelenés, mint a Ludwig Múzeum, ezért közös érdekük, hogy a lehető legnagyobb szakértelemmel állítsák össze a kiállítandó anyagot. Egy egyetemi szervezésű kiállításnak nyilván célja, hogy az egyetem, jelen esetben a MOME szellemisége, oktatási alapelvei s preferenciái láthatóvá váljanak úgy, hogy közben a kiállítók önálló, saját gondolatokkal rendelkező művészként jelenjenek meg.

Sajnos ezen a kiállításon az egyetem, ha úgy tetszik a MOME Laboratory „szellemi védjegye” nem válik világossá (legalábbis merem remélni, hogy az, ami világossá válik, az csak vicc)  és emelett nagy egyéniségek sem bukkanak föl, de legalábbis nem váltak láthatóvá ebben a közegben. (Érdemes lenne persze arról is beszélni, hogy pontosan miként működik a MOME szellemi műhelye, a MOME Laboratory. Létezik-e az a védjegy vagy csak beszélnek róla? Ha létezik, akkor valóban létre tud-e hozni valami közös értéket, valóban szó lehet-e bármiféle társadalmi felelősségvállalásról? De ez nem a mi asztalunk, koncentráljunk a a LUMU-ban megvalósult eredményre.)

A kiállítás okozta rossz érzések nem a kiállítótérben kezdődtek (s nem is ott értek véget), már a Ludwig Múzeum honlapján megjelent beharangozó szöveg fejbe vágja az embert. Kopek Gábor, az egyetem rektora - nem tudni honnan idézett - szavai és az azt követő tömör, ellentmondást nem tűrő kijelentések az emberi méltóságról, már furcsa indulatokat váltanak ki minden jóérzésű emberből. Az olvasóban eluralkodik az értetlenség zavara, illetve az a jól ismert érzés, amikor nem tudjuk eldönteni, hogy most viccelnek velünk vagy nem, hogy hülyének néznek vagy ők a  teljesen hülyék. Nem vicceltek.. olyannyira nem, hogy az első kiállítótér falára szintén ez a remekbe szabott Kopek idézet lett felragasztva méltóságteljes, fekete nagybetűkkel. A BETŰK SZAVAKKÁ ÁLLNAK ÖSSZE (pont) AZTÁN MONDATOKKÁ (pont) DE A SZAVAK NÉHA SEMMIT SEM JELENTENEK (pont)...szomorú jelenség, de menni kell tovább, bízzunk a reflexív fiatalokban! 20121018910.jpg

De hiába minden generációnkba vetett hit! A kiállítóterek a nagy szavakhoz hasonlóan, kongnak az ürességtől. Ennek oka lehet csak az, hogy rosszul határozták meg, mekkora teret képes kitölteni az összeválogatott anyag, vagy ami valószínűbb: egyszerűen a művek okozzák ezt az ingerszegénységet. Még a képek installációi sem hatnak impulzívan a befogadóra, vagy segítik a megértést. Sőt barnie Bódvalenke sorozatának elhelyezése, amely fenékmagasságban, mint valami sorminta jelenik meg a kiállító térben, egyenesen felháborító. (Bár tény és való az emberek így sokkal szívesebben dőltek oda megnézni az egy szinttel lentebb szereplő, fehérneműs Nagy Krisztinát.)

Más alkotók is igyekeztek megtörni az egyszerű falra akasztott fotók sorozatát, és  különböző kreatív módokon próbálták az amúgy nem sok tartalommal bíró alkotásokat elhelyezni – ruhaszárító kötél, fénydoboz etc. Ezek mind nagyon kedves próbálkozások, de be kell vallani, hogy ebben a kontextusban (emberi méltóság - mome generáció - lumu) valahogy fölöslegesek, s értelmezhetetlenek voltak. Mondhatjuk, hogy „akkor jó egy műalkotás, ha magáért beszél” de egy ilyen jellegű csoportos kiá20121018926.jpgllításon, ahol még nem ismerjük az alkotók gondolkodásmódját, stílusát (és ahol ilyen nagyvonalú a témamegjelölés), ott igenis fontos kellék lett volna az alkotás címe alá biggyesztett rövid műleírás/értelmezés. Ennek hiányát most mind a látogatók, mind a fiatal alkotók megszenvedik.

Egyébként egészen furcsának tartom a kurátorok elképzelését a szövegek használatáról: fukarkodtak a kis szöveges táblákkal - pedig, mint azt már említettem a lényegében ismeretlen, pályakezdő fiatalok bemutatását segítette volna a sűrűbb szövegdoboz - viszont egy pillanatig sem spóroltak a fekete betűmatricákkal, amikkel felragasztották a kiállítók bénácskán megfogalmazott szövegfoszlányait az emberi méltóságról és a kiállított munkájukról. Ezek nagy fekete betűk díszítik a falakat, de mint valami önálló, mindentől független részei a kiállításnak Egyik sarokban az alkotás, másikban a gondolat - s ezek egy pillanatra sem érnek össze.

A kiállításnak vannak természetesen üdítő részei is.  Zagyvai Sára, Balogh Balázs, Fabricius Anna és a Viskovic - Páll alkotó páros videómunkái legalább gondolkodásra serkentik a nézőket, de a szöveges kommentárokért itt is hálás lettem volna. (Zagyvai Sára diplomamunkája esetében óriási hibának tartom, hogy a mű eredeti címe Almost Adult, a Ludwig Múzeum terében Emberi méltóságra keresztelődött át. Ez sokban hátráltatja a mű megértését. Ezt azért tartom fontosnak kiemelni, mert egy nagyon éles példája a meggondolatlan kurátori munkának.)

Sok sebből vérzik ez a kiállítás. A fiatalokra oktrojált tematika - emberi méltóság - olyan zavarbaejtően semmitmondó alkotásokba kulminált, hogy minden bizonnyal a kiállítók némelyike jobban járna, ha a nagyközönség nem így s nem ebben a kontextusban ismerné meg. Ez a kiállítás ugyanis nem szólt se a fiatalok bemutatásáról - mert ők elvesztek a nagybetűs "nagy szavak" rengetegében - és nem szólt az emberi méltóságról sem, hiszen alig volt alkotás, amely érdemben reflektált volna társadalmi jelenségekre, a generációnk dilemmáira. Ha páran meg is próbálták azok sem tudnak ebben a közegben maradéktalanul érvényesülni.

A kiállítás sikertelenségéért elsősorban a kurátorokat lehet felelősségre vonni, de kedves fiatal alkotók Ti meg legyetek tökösebbek! Nem hiszem, hogy ennyi tehetség szorult ebbe a MOME generációba, mint amit most megmutatott magából, s remélem a MOME nem válik kizárólag a Kékesi Donátok és Cinthya Dictatorok melegágyává, hanem azt a hőn áhított közös szellemiséget sikerül egyszer úgy megfogalmaznia, s közvetítenie, hogy a diákokat valóban gondolkodásra sarkallja.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eesti-ungrokunstikritiika.blog.hu/api/trackback/id/tr474868607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2012.10.27. 18:08:31

Kedves ómagyarmáriasiralom,

Érdeklődéssel olvastam kritikád, a visszhang -legyen bármilyen művészeti tevékenységről szó- mindig jó dolog. Azt jelenti, hogy érzelmeket vált ki belőlünk a dolog, gondolataink vannak vele kapcsolatban. Ezt mindenképpen pozitívnak tekinthetjük, tehát ennyiben már jól teljesített a kiállítás.
A tárlat problémás pontjaira felhívtad a figyelmet, ahogyan azt is észrevetted, hogy ezek többsége a kurátori munka része. A kiállításnak 4 kurátora volt: Kopeczky Róna, Kopek Gábor, Máté Gábor, Szatmári Gergely. Közülök tudomásom szerint csak Kopeczky Róna kurátor, a többiek a MOME tanárai, illetve rektora. Nem tudom kinek milyen arányban volt beleszólása a kiállítás rendezésébe, mindenesetre a legkevésbé a diákoknak lehetett, így az általad is említett, kevéssé átgondolt tényezők abból adódhatnak, hogy a kurátorok valójában nem kurátorok, hanem fotográfusok.
A Mome Laboratory elég fiatal kezdeményezés. "A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem azzal a céllal hozta létre a MOME Laboratory nevű szakmai platformot, hogy teret adjon azoknak az alkotásoknak, amelyek az egyetem szellemi terében születnek meg, illetve láthatóvá tegye, gondozza, kiteljesítse a kiemelkedő értékeket itthon és külföldön egyaránt." Konkrétan ez a 2. megvalósult projekt. Egy ilyen jellegű szellemi műhely vagy alkotóközösség első szakaszában ritkán láthatunk erős, egységes arculatot/gondolkodásmódot. Ehhez véleményem szerint sok időre van szükség, de mindenképp többre pár hónapnál. Egy éppencsak elindult kezdeményezést nem szerencsés rögtön ilyen markánsan számon kérni.
A kiállított munkák színvonalához kapcsolva, az általad is említett Cinthya Dictator tömören megfogalmazta erre az adekvát választ: Itt tartok.
Jelenleg ez van, így gondolkodnak az alkotók, ilyen alkotások készülnek ( ez nem értékítélet), a korszellem ezt hozza ki a fiatal fotósokból. "az amúgy nem sok tartalommal bíró alkotásokat " Ennél érdekesebb kérdésnek tartom, hogy miért ilyen művek készülnek.

Amellett nem mehetünk el, hogy kritikád korrektségét az utolsó bekezdésben mélyen aláástad. "remélem a MOME nem válik kizárólag a Kékesi Donátok és Cinthya Dictatorok melegágyává"
Ezt a semmitmondó személyeskedést elfogadhatatlannak tartom, annál is inkább, mivel név nélkül tetted közzé az írásod.
üdv

kalevipoeg 2012.10.30. 14:16:38

Kedves kommentelő,

dicséretes ez a lojalitás az intézményeddel szemben, - de főleg a te szakmádban - néha nem árt egy kis kritikai gondolkodás elsajátítása. Nem igazán látom az érveidet amivel cáfolni kívánnád a kritikában leírtakat. Nem is teljesen látom át, hogy miért tisztázol, olyan dolgokat, amelyek a közös tudás részét képezik. De vegyük sorra az érveket azért a biztonság kedvéért:
1. A MOME laboratory elég fiatal kezdeményezés: igen, valóban, ám maga a kiállítás több éve készülő, vagy inkább készülődő projekt. A MOME fotográfia szakának több tervezési feladata foglalkozott az emberi méltóság témakörrel, annak figyelembevételével, hogy az ott készült munkák később a LUMU-ban lesznek kiállítva. Ómagyarmáriasiralom kevésbé foglalkozik a MOME laboratory szellemiségével, sokkal inkább az egyetem szellemiségének, hiányos, vagy nem létező megjelenítését kéri számon.
2. "Itt tartok" A LUMU valószínűleg hazánk legbefolyásosabb művészeti intézménye, nagy szeletet hasít ki a művek kanonizációjából. Nehéz értelmezni ebben a térben az iskolai projektként készült feladatokat, a MOME elvárásait valóban láthatjuk, de látjuk-e, hogy a diákok, hogyan gondolkodnak az őket körülvevő társadalmi valóságról? Ezek a projektek a tanárok elvárásainak megfelelően a félév során többször módosulnak, kicsit olyan, mintha rajzokat a mester korekkciójával együtt állítanánk ki, nehéz eldönteni, hol kezdődik a diák és hol a tanár gondolata (nyilván vannak olyanok akikre ez nem igaz, mert nem változtatnak a projekten év közben...). Ebben az esetben a LUMU nem megfelelő tér, de ha még is olyan műveket akarunk látni, amelyek jobban leképezik a fotósok gondolatait, miért nem iskolán kívüli munkáikból válogatunk össze egy csokorra valót, hiszen azok csak és kizárólag a fiatal művészek reflexióit tartalmazzák.
3. Miért ilyen művek? Ez nem túl nehéz, nem is érdemes rá egy egész cikket vesztegetni. Magyarországon úgy általában ritka a társadalmilag érzékeny mű, a társadalmi felelősségvállalás úgy általában nem művészeink kenyere. A Kopek írása az emberi méltóságot valami transzcendens megfoghatatlan izének állítja be, kérdezz meg egy másodéves szociológus hallgatót, relevánsabban fog nyilatkozni a témában. Na hogy ez miért van az már sokkal érdekesebb, de szétfeszíti egy komment kereteit.
4. Személyeskedés? Na nem. Kékesi DonátOK, ez inkább a jelenség leírására szolgál, mint durva támadás a fotós személye ellen.
5. Név nélkül: mindenki ismer mindenkit, erős, hatásos kritikát csak így lehet írni. Különben folyton szépítgetni kell,virágnyelven elmondani, hogy drága művészünk érzékeny lelkét ne sértsük meg.

üdv
süti beállítások módosítása